Συμπεριληπτικό σχολείο

" Στα σχολεία, η συζήτηση περί συμπερίληψης εκτείνεται πέρα από την προσφυγική κρίση για να αγκαλιάσει ζητήματα Φυλής, Φύλου, Φτώχειας, Εθνικότητας, Πίστης, Εκπαιδευτικού Μειονεκτήματος, Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών, Ψυχικής Υγείας, Αναπηρίας κ.ά. Στις σχολικές τάξεις όλου του κόσμου, η προσπάθεια αποτελεσματικής διαχείρισης της διαφορετικότητας αποτελεί καθημερινότητα. Τα σχολεία είναι ο μικρόκοσμος της κοινωνίας. Ωστόσο, η συμπεριφορά που διαπιστώνουμε στα σχολεία – και, ουσιαστικά, η συμπεριφορά που προωθούμε βάσει των αξιών – συχνά είναι το ακριβώς αντίθετο από αυτό που πραγματώνεται και διαιωνίζεται στον κόσμο των ενηλίκων.
Οι νέοι μας, ως επί το πλείστον, επιδεικνύουν από φυσικού τους μια αίσθηση κοινωνικής δικαιοσύνης, ένα αίσθημα δικαίου, αισιοδοξία, ενσυναίσθηση – μια βαθιά επιθυμία να κάνουν τη διαφορά. Στα σχολεία, καταβάλλουμε φιλότιμες προσπάθειες να αποτελούμε πρότυπα καλής συμπεριφοράς˙ επικροτούμε την καλή συμπεριφορά˙ περιμένουμε, ενθαρρύνουμε και διδάσκουμε την καλή συμπεριφορά. Ο τάπητας της εκπαίδευσης υφαίνεται γύρω από το παιδί ως ολότητα, γύρω από την ανάπτυξη του ατόμου και τoν εορτασμό της ατομικότητας, γύρω από τη διάπλαση του χαρακτήρα και του ενεργού πολίτη, γύρω από τη σφυρηλάτηση σχέσεων.

Η συμπερίληψη υπερβαίνει την πράξη της διδασκαλίας. Η συμπερίληψη είναι τρόπος σκέψης, κουλτούρα, χάρισμα που, όταν ενσωματωθεί ως αδιαπραγμάτευτη πρακτική στο σχολικό περιβάλλον, εξασφαλίζει εκπληκτικά αποτελέσματα. Συνεπάγεται την πρόσβαση όλων στη μάθηση μέσω της διαφοροποίησης, τον σχεδιασμό εξατομικευμένων προγραμμάτων σπουδών, τον σεβασμό στο περιβάλλον και τον πολιτισμό, τη σφυρηλάτηση σχέσεων με τις οικογένειες και τη διαρκή αμφισβήτηση των πρακτικών ώστε να διασφαλίζονται οφέλη για όλους. Το συμπεριληπτικό σχολείο τιμάει και αναγνωρίζει τη φυσιολογική παρουσία της διαφορετικότητας σε όλους τους τομείς της ζωής του ανθρώπου και επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας ώστε να αναγνωρίσουν ότι είναι φυσιολογική η ανάπτυξη ενός πλήθους διαφορετικών τρόπων ζωής, εθίμων, παραδόσεων και οπτικών γωνιών˙ ότι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές ικανότητες˙ ότι προέρχονται από διαφορετικό υπόβαθρο και ότι αυτή η ποικιλία της ανθρώπινης ζωής είναι πλούτος για όλους. Η συμπεριληπτική πρακτική πραγματώνεται σε ένα πλαίσιο γνήσιου ενδιαφέροντος για τον συνάνθρωπο και αυτό το ενδιαφέρον έχει αξία!"

Από το άρθρο της Clare Ryan, Συμπερίληψη και Διαφορετικότητα στην Εκπαίδευση –H Επιταγή της Αμφισβήτησης  στην πλατφόρμα  school education gateway


Το Joaquim Ruyra,ένα Δημοτικό σχολείο στην Βαρκελώνη της Ισπανίας παρουσιάζει το δικό του  μοντέλο συμπερίληψης. Χρησιμοποιείστε την διαθέσιμη επιλογή ελληνικών υπότιτλων.


Ένα μικρό πείραμα από το Μουσείο Παιδικής Τέχνης στην Αθήνα: "Μόνος ή Μοναδικός; Διαφορετικότητα και Ρατσισμός"



Τα αόρατα παιδιά

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε η Action Aid,από τα 200.000 παιδιά με αναπηρία στην Ελλάδα, μόνο το 15% πηγαίνει σχολείο. Το υπόλοιπο 85%, δηλαδή 170.000 περίπου παιδιά παραμένουν αόρατα από τις εκπαιδευτικές κοινότητες, περιορίζοντας τις πιθανότητες τους να γίνουν ορατοί-ες στο μέλλον στην κοινωνία μας.


Βάλε τον εααυτό σου στη θέση του άλλου...

Μια καινούρια αρχή για κάποιους μπορεί να σημαίνει πολύ περισσότερα απ'αυτό που εσύ φαντάζεσαι... 


Μεγαλώνουμε μαζί..

Ποιός είναι ο τίτλος της ταινίας παρακάτω; Σε τι αναφέρεται κατά την γνώμη σου; Παρακολούθησε την ταινία επιλέγοντας τους αγγλικούς υπότιτλους αν θέλεις. Αν σου ζητούσαν να βρεις ένα άλλο τίτλο, ποιόν θα σκεφτόσουν;



Σχόλια